Dunatúra

Dunatúra

Fröccs kontra hódfarok

2006. június 07. - WWF

3. nap, szerda - Gönyű-Komárom

Este volt, mire tegnap beértem Gönyűre. Az inaim, a bokaizületem rendesen megérezte a 35 kilométeren megtett 47931 lépésnyi távot. Barna bőrű vagyok, de a hosszú séta alatt vörösre égett az arcom.

Nap végére Gödörbe kerültem – így nevezik a gönyűi horgász büfét, ahova egy fröccs erejéig betértem este felé. Négy fiatal mellé telepedtem le, akik elmesélték, ki hol dolgozik: Zoli katona, Dusán az Audinál van, Balázs hentes, Laci pedig hajós. Őt faggattam hát tovább. Egy német tulajdonú osztrák cégnek fuvaroz üzemanyagot Linztől Százhalombattáig, a személyzetet egy magyar társaság adja, de Laci a fizetést már a ciprusi bejegyzésű anyacégtől kapja.  

Ma elhaladtam az EU anyagi támogatásával megépített, olasz tulajdonú hajózási és logisztikai központ, az IB Andresen Industri magyarországi telephelye mellett, de nem láttam a vasúti összeköttetést a hajózási logisztikai központtól tovább. Ezek szerint csak a közúton valósul meg a hajókon érkezett áruk továbbszállítása? – kérdeztem a hajós embert, hátha tud valamit.

"Már vágják az erdőt és építik a vasúti pályát" – nyugtatott meg Laci. "E nélkül Győrre és Gönyűre is óriási közúti teher szakadna. Várjuk már a vasút megépülését, hiszen csak így komplex a hajózás fejlesztése."

Így azért valamivel nyugodtabban aludtam el túrám második napja után.

Szerdán Jancsó András, horgász-vadász-vadgazda kísér el egy darabon. Az ő szavára érdemes figyelni, hiszen sokat tud a Duna menti életről. Az én felfogásom szerint egy egyszerű horgász vagy csigaszedő is mezei ökológus. Hiszen mit tesz egy ökológus? Egy adott faj populációinak elterjedésének mennyiségi és minőségi viszonyait vizsgálja, a környezeti tényezők függvényében. Hát éppen ezt csinálja egy horgász is, a vadgazda pedig még nagyban is tudja hasznosítani ezt a tudást. "A folyó életébe már úgy belenyúlt az ember, hogy a hal életlehetőségei alapvetően megváltoztak és elsilányultak. Halszaporító gazdaságok rendszerét kellene kialakítani és a mesterséges halpótlást folyamatossá tenni." – véli a szakember. Neki pedig hihetünk.

Harmadik napi gyaloglásunk során az Erebei mellékágak mentén csak a folyó második teraszának szintjén tudunk haladni, az I. fokú árvízvédelmi készültség miatt. Akkora a víz, hogy elönti a parti utat. De mégis élvezem a túrát, és az emberek mindenütt barátságosan fogadnak, támogatnak. Gönyű és Ács között viszont csak az igen forgalmas 1-es számú főúton lehet gyalogolni az árvíz miatt, ez pedig nem túl élvezetes, inkább veszélyes.

Délután Csonka Péter, a DINPI Gerecsei Tájegység őrkerület-vezetője csatlakozik hozzám, hogy elkísérjen a Concó-torokhoz, a Lovadi rétre, és megmutassa, mekkora kárt tesznek a keresztbe-kasul cikázó osztrák és magyar cross-motorosok a Natura 2000 hálózatához tartozó láprétben. Fejlődő hazai motorsport ide vagy oda, de a terepkerék által a földből kifordított vadvirágok látványa szörnyű. Ha pedig valamelyik természetvédelmi őr felszólalna az élővilág védelmében, talán még jól meg is vernék – volt már erre példa.
Elérek végre Ácshoz, mely a Duna-túra fontos helyszíne. Igen, kedves olvasó, itt került puskavégre az eurázsiai hód hazai utolsó példánya 1854-ben. Ez az évszám bizonyára fekete betűkkel került be a magyarországi hódtörténelembe. A hódot egy időben gereznája, húsa, és a hódzacskók váladéka, a castoreum végett is vadászták. Azóta azonban sokféle víz lefolyt a Dunán, a hódprém Hódrágásnyommár nem státuszszimbólum, az állat pézsmájának már nem tulajdonítanak mágikus gyógyító erőt, mint ahogy bőréről is kiderült, hogy hatástalan a reumával szemben. A katolikus egyház pedig már rég visszaállította a hódhús böjtkori fogyasztásának tilalmát, miután kiderült, hogy az állat nem hallal, hanem növénnyel táplálkozik. Így 1985-ben a hód újra megjelent a szigetközi mellékágakban, ma pedig, 150 évvel a tragédia után, 500 hód él Magyarország területén, legtöbbjük a Szigetközben. Ácson pedig jelenleg élőhely-rehabilitációs projektet folytat a Duna-Ipoly Nemzeti Park. Hiába azonban minden, a nemzeti park áldozatos munkája, a WWF Magyarország és az OBI közös hódtelepítési akciója és a hód elképesztő alkalmazkodó képessége, ha a folyó átalakításával akár a mai 8-10 méteres szintingadozást is meghaladhatja a nyílegyenesen robogó víz játéka. Hód legyen a talpán, amelyik megél majd ilyen körülmények között.
Két fröccs és 43730 (összesen 136639) lépés után végre elérek szerdai végcélomhoz Komáromba. Elégedetten nyugtázom mai teljesítményemet, főleg, hogy mostanra 2500 aláírás gyűlt össze, és 19 folyamkilométernek akadt már támogató gazdája, a sajtó pedig támogatja utamat. Híres Komárom be van véve.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://dunatura.blog.hu/api/trackback/id/tr6910220

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Visite el siguiente sitio 2017.09.25. 01:53:40

Spirit baggage fee coupon - buusojl

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dévai Zoltán · http://devai.hu/firka 2006.06.08. 12:31:36

Nem a szabályok közt van az alapvető hiba. Sokkal inkább a fejekben (no persze nem mindenkiében).
Most is büntethető lenne sok erdőben, meg természetvédelmi területen motorozó, és quadozó (ezeket is pontosan annyira gyűlölöm). Viszont sosem lesz (és ne is legyen) annyi rendőr, hogy minden tájvédelmi körzetet, erdőt, a természetben lévő értékes területet vigyázzani tudjanak. Marad tehát az agyak rendbetétele, és a remény, hogy hamarabb jutunk eredményre, mitsem hogy kipusztul minden a természeti környezetünkből.

szuperapu · http://szuperapu.freeblog.hu 2006.06.08. 12:40:08

A hiba valóban a fejekben van, de hiú ábránd, hogy meggyőzéssel célt lehet érni.
Megfelelő szabályozással azt kellene elérni, hogy a motoros eljusson az erdőbe.
De ez is hiú ábránd...

vándorkecske 2006.06.08. 13:09:31

Az a baj, hogy nálunk az a divat, hogy nem szakmai, hanem politikai döntések születnek, ezért a szabályok nagy része értelmetlen, betartása sok esetben káros is lenne. Ez maga után vonja azt a felfogást, hogy az emberek azokat a szabályokat tartják magukra érvényesnek, amik az aktuális érdekeiket szolgálják. Ebben alapvető változásokra lenne szükség, amit kizártnak tartok. Valamint kizártnak tartom, hogy a mindenkori politikai hatalom hajlandó lenne tenni a természeti és az épített környezeti értékeink érdekében, miközben az ellenkezőt állítva sok ember kedvét elveszik a cselekvéstől. Sokan úgy gondolják, hogy ez nem az ő dolguk, azért van az állam, hogy ezeket megoldja. Nem oldja meg. Te oldod meg, vállalva az esetleges verést, vagy nem oldja meg senki.

Etus 2006.06.08. 15:49:28

Ha férjeink a folyóparton szeretnének horgászni, mi pedig a csemetékkel sétálni az erdőben, akkor a választott döntéshozóink feladata, hogy ezt biztosítsák. Már az is nagyon fontos hogy lássuk, mik a lakosság elvárásai! Ezért örülök, hogy a független civil szervezetek egyre felkészültebbek, erősebbek, és bizakodom benne, hogy ez az akció eléri a célját.
süti beállítások módosítása