Dunatúra

Bakcsó, fekete gólya, Sólyom

2006. június 06. - WWF

2. nap – Lipót-Gönyű

A tegnap estét egy ízletes bivalypörkölttel zártuk, amivel a Fertő-Hanság Nemzeti Park munkatársa, Ásványi Antal várt minket Lipóton. Talán a nyitó nap izgalmainak, talán a súlyos bivalyéteknek köszönhetően nehezen aludtam el. Álmomban Mongóliában és a végtelen poros mongol utakon jártam, de reggel hál’ istennek a Szigetközben ébredtem.

Ma kemény túra vár rám, hiszen a mai célállomás Gönyű, ami jó 35 kilométerre esik Lipóttól. Még jó, hogy most is akadt útitársam Mihalicz Csilla, a Nők Lapja újságírójának személyében.

Gönyű fontos helyszín lesz, itt épül ugyanis az uniós normáknak is megfelelő kikötő, mely – a vasút bevonásával – sokat lendíthet a dunai kereskedelem fejlődésén, komoly környezeti és anyagi terheket levéve ezzel a közúti szállításról. A vízi teherszállításnak valóban számos előnye van, akár a légi, akár a szárazföldi fuvarozással szemben. De ha az olcsó és környezetkímélő vízi közlekedés kedvéért magát a vízi környezetet forgatjuk fel szó szerint fenekestül, azért nagyon nagy árat fogunk fizetni a jövőben. Ezért is indultam 450 kilométeres utamra, hogy számot adjak arról, mit is veszíthetünk a Duna esetleges megrendszabályozásával.

A legnagyobb veszélyben éppen a Szigetköz van, ahol túrám első pár tízezer lépését teszem meg (nap végére lesz az 80000 is). A mocsarak, lápok, a különleges tölgy-kőris-szil ligeterdők, valamint a mellékágak és az időszakosan elöntött területek gazdag, ám törékeny élővilága nem viselne el még egy drasztikus vízszintváltozással járó beavatkozást, és végleg eltűnne például az egykor itt őshonos fekete ribiszke és az európai szinten veszélyeztetett halfaj, a leánykoncér. És akkor még csak a Szigetközben vagyunk.

Sólyom Lászlóval az árvízvédelmi töltésen ÁsványrárónálAz ásványrárói gátőrháznál teljesen váratlanul futok bele Sólyom Lászlóba. Az ember nem minden nap találkozik Magyarország köztársasági elnökével, de hogy nekem épp a Duna-túra második napján sikerül összefutnom vele, azt égi jelnek veszem. Minden bátorságomat összeszedve átverekedem magam a protokollgáton, hogy közös gyaloglásra invitáljam a köztudottan természetbarát közméltóságot, aki épp a Szigetköz ezen pontját látogatta meg. Programja sajnos csak pár száz méter közös túrázást tesz lehetővé, de ígéretet tesz, ha ideje engedi, a túra egy későbbi szakaszán hosszabb távra is csatlakozik. Megnyugtató érzés, hogy másnak is fontos e táj.

Ki tudja, mi az a cigle? Ezt a kifejezést még tegnap tanultam Lévai Elek helyi halásztól, a vízitúra kemping üzemeltetőjétől. Nos? Senki? Hát a fűzfának a helyi neve. Gondoltam, megosztom a kedves olvasóval.

Az ásványi mellékágnál hatalmas gémtelep mellett haladunk el. Bakcsó, szürkegém költ itt kolóniában, és bent táplálkoznak az Öntési tavon. A vad és szépséges tájon sétálunk, néhány szürkegém recseg a fejünk felett, én meg arra gondolok, kár lenne megfosztani kedvenc lakhelyüktől ezeket a kecses röptű madarakat. Kora délután érkezünk első pihenőnkre, a Szigetköz talán legszebb és legjobb halászcsárdájába, amit most nem reklámoznék, de petíciónk aláírása fejében szívesen elárulom a nevét. A remek ebédet pedig tetézi, hogy fekete gólyát is látunk Mihalicz Csillával. Ez az egyre ritkább madár a csendes vízfolyásokkal, tavakkal váltakozó erdős területeken fészkel szívesen. A Szigetközben tíz pár fekete gólya költ, és ha nem zavarják őket, évről évre visszatérnek fészkükhöz. Amíg van hova…

Márkus Ferenc,

igazgató

WWF Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kun zoltán · http://blog.hu/goldmine/hedgehog.php/10182 2006.06.06. 21:37:01

szia Feri! pünkösd miatt nem tudtam hétfőn csatlakozni hozzád, de fogunk mi még együtt gyalogolni. Sok sikert, Zoli

Lelkiismeret · http://www.fikszradio.hu/hirarchivum.php?ha=415 2006.06.07. 07:03:06

Szép ez nagyon! Csak arra kapnék választ egyszer, hogy a wwf Magyarország támogatói klubjának tagjai miért csupa környezetpusztító, illetve a helyi kultúrát pusztító cégek, ellentétesen a wwf támogatói szabályzatával.

Nagy pénzmosás ez, ingyenreklám megélhetési civileknek.

Anikó

Rongits László 2006.06.07. 08:24:24

Én még emlékszem a kivágott 1400 hektár erdőre, a szép lassan elfogyó Nagy-Dunára, a kiismerhetetlen szigetekre. Most majd jönnek az új Jakusch-elvtársak, Láng Mercedeszek, és újra megmondják, mi lesz a jó a Dunának...
Előbb kellett volna gondolkodni. Most már inkább a Hanságot járom (talán még békén hagyják...)

Etus 2006.06.07. 10:22:29

Gratulálok a WWF minden munkatársának ehhez a szép kezdeményezéshez, remélem sikerre viszik az ügyet!

Az irigyek csak hadd jártassák a szájukat!

Etus

Garamvölgyi Petra - WWF · http://www.wwf.hu/wwfrol_1_3.php 2006.06.07. 11:55:34

Kedves Anikó!

A WWF Magyarországon és nemzetközi szinten is együttműködés kialakítására törekszik a vállalatokkal, annak érdekében, hogy megteremtsük a feltételeket természeti környezetünk védelméhez, pozitív hatást gyakoroljunk a vállalatokra, környezettudatosabbá tegyük dolgozóikat, valamint természetesen támogatásokat szerezzünk természetvédelmi programjainkhoz és alapvető működésünkhöz. A WWF Magyarország nem csak cégektől fogad el támogatásokat, költségvetésünkben kb. egyforma arányban találhatóak meg a különböző kormányzati és nem kormányzati, valamint EU-s alapokból származó bevételek, a magánadományok, valamint a WWF család hozzájárulása.
A WWF-nél úgy gondoljuk, hogy csak kooperatív hozzáállással, közösen tudunk eredményeket elérni a vállalatok környezeti teljesítményének javításában. Önmagában a kritika, a tiltakozás
legtöbbször nem használ, ehelyett a WWF mindig kínál megoldásokat is.
Azt viszont hangsúlyoznám, hogy szoros és céltudatos együttműködéseket csak olyan vállalatokkal alakítunk ki, akik vállalják, hogy javítanak környezeti teljesítményükön.
Az ön által idézett fixrádiós újságcikkre pedig csak egy mondatban szeretnék
reagálni: hamis tényeken és megállapításokon alapult. A WWF Magyarország közhasznú jelentései 2002 óta minden évben megjelennek weboldalunkon (www.wwf.hu/wwfrol_1_3.php), amelyek részletesen beszámolnak az adott évi tevékenységünkről és tartalmazzák az éves pénzügyi beszámolónkat.
Amennyiben bármilyen további kérdése van a fenti témában, forduljon hozzám bizalommal a következő e-mail címen: petra.garamvolgyi@wwf.hu

Üdvözlettel,
Garamvölgyi Petra
forrásszerző munkatárs

Etus 2006.06.07. 12:01:53

Szerintem aki az életét a környezetvédelemnek szenteli és hivatásául választja azt, az nem megélhetési civil.

kocka 2006.06.07. 15:07:52

Nagyon szimpatikus otlet! Jo utat!

Csak turistanak jo a vilagban :)